Dotarliśmy do końca. To już ostatni wpis z cyklu niezmiennych praw marketingu. Praw, które co prawda nie zagwarantują Ci sukcesu, ale jednocześnie zignorowanie ich zwiększy szansę poniesienia porażki.
20) Przesada – sytuacja często wygląda inaczej, niż to przedstawia prasa, media. Wbrew pozorom to wcale nie chodzi o to, że telewizja kłamie, prasa kłamie a wszystkiemu winni są dziennikarze. Otóż panowie Ries i Trout zwrócili uwagę na fakt, że wielu wydarzeniom nadaje się rangę jedynie dlatego, że mówi się o nich w mediach. Przykładem niech będą celebryci, którzy są znani z tego, że są znani. Stąd też wniosek, że jeśli będziesz chciał wyznaczać trendy i ustalać strategie to nie rób tego na podstawie notatek prasowych. Gdyby świat w rzeczywistości wyglądał tak jak pokazują to media to wszyscy bylibyśmy piękni, młodzi i szczęśliwi albo wręcz odwrotnie – bomby eksplodowałyby na każdym rogu, a każdy byłby potencjalnym gwałcicielem i mordercą – w zależności jakie media oglądamy. Na szczęście tak nie jest. Więc pamiętaj, prawdziwe zmiany rozpoczynają się w ciszy.
21) Trend – skutecznych programów nie tworzy się na podstawie chwilowej mody, ale m.in. na podstawie trendu. Tak, znowu wałkujemy temat trendów, ale to ważny element. To prawo jest niejako konsekwencją poprzedniego. Bardzo łatwo jest wpaść w pułapkę chwilowej mody. Problem z modą jest taki, że pojawia się znikąd, robi dużo szumu i szybko przemija. Czy ktoś pamięta jeszcze taką zabawkę jak fidget spinner? Totalny szał na jej punkcie trwał max. 3 miesiące. Jeśli więc na podstawie mody zamówiłeś kontener spinnerów to pewnie masz dzisiaj problem. Modę można przyrównać do fal na Bałtyku – są krótkie, przypływają i odpływają a w ich miejsce pojawiają się kolejne. Trend jest jak tsunami po trzęsieniu ziemi. Potrafi przebyć cały ocean przybierając na sile, a jeśli go nie zauważysz to może Cię zatopić.
22) Zasoby – pomysł nie ruszy z miejsca bez dostatecznych zasobów finansowych. Cóż, świat nie jest sprawiedliwy. Nawet mając genialny pomysł nie ruszysz z miejsca bez odpowiednich zasobów, w szczególności finansowych. Niestety myślenie typu „dobry produkt sprzeda się sam” odeszło już dawno do lamusa. Aby osiągnąć zysk, trzeba zainwestować. Pamiętaj jednak, że w biznesie nie ma gwarancji sukcesu. Nie inwestuj całych środków w jeden projekt. Zgodnie z prawem niepowodzenia bądź przygotowany na porażkę. Niestety, bez odpowiednich zasobów finansowych szanse na porażkę wzrastają.
To jest ostatni wpis z serii niezmiennych praw marketingu. Traktuj te porady jak drogowskazy. Pomogą Ci wyznaczyć kierunek, jednak ostatecznie to Ty podejmujesz decyzje i to Ty ten kierunek wyznaczasz. Powodzenia.