Mitologia Biznesu. Misja i wizja – po co mi to?

Zakładasz firmę? Planujesz założyć? Już pewnie wiesz co będziesz chciał robić, masz już nazwę w głowie. Może nawet pomysł na logo. Super! Ale czy odpowiedziałeś sobie na pytanie po co Ci ta firma? Czego chcesz? Jak ma wyglądać za kilka lat?  Fajnie, że wiesz jak będzie się nazywała, ale jakie konkretnie problemy klientów chcesz rozwiązywać?  Jakie konkretne potrzeby zaspokajać? To właśnie będzie misja Twojej firmy! Oczywiście chęć zarobku nie jest złym powodem do założenia firmy. Pamiętaj jednak, że początkowo firma nie będzie przynosić dochodów, będą straty! Misja będzie Ci przypominać dlaczego zdecydowałeś się zostać przedsiębiorcą. Gdy do tego dołożysz wizję, czyli puścisz wodze fantazji i wyobrazisz sobie jak Twoja firma powinna wyglądać za kilka lat, będziesz miał cel. Gdy już wiesz po co to robisz i dokąd zmierzasz zastanów się jak to chcesz osiągnąć. Droga do celu to będzie Twoja strategia. Mając jasno określony kierunek, cel i drogą zmierzasz szybko do przodu. Kiedy nie masz wyznaczonej misji i wizji wiesz, że musisz iść tylko nie wiesz po co, w którym kierunku i jak długo. Błądzisz, potykasz się i przewracasz. Tak ma wyglądać Twoja ścieżka do sukcesu? 

Gdy Twoja firma będzie się rozwijać, wszędzie będziesz widział okazje do zarobku. Będziesz np. prowadził firmę cateringową i zauważysz, że sąsiad robi świetny interes na zniczach  1 listopada i na karpiach przed Świętami ale to właśnie misja i wizja będą trzymały Cie na ścieżce rozwoju. Bo przecież chcesz dostarczać zawsze świeże potrawy a nie najdłużej palące się znicze. To właśnie misja i wizja wyznaczają kierunek rozwoju firmy. Będą Ci przypominały jaką firmę sobie wymarzyłeś gdy ją zakładałeś. Nie pozwolą Ci rozmienić się na drobne. Uchronią firmę przed pokusami aby zajmować się wszystkim. Bo jak coś jest do wszystkiego to jest do niczego. Firma do wszystkiego jest nijaka, bez wyrazu! Czy taką firmę sobie wymyśliłeś na początku?