Mitologia Biznesu. Konkurencja odpowiada za spadek obrotów, marż,……

Usłyszałem ostatnio od jednego z przedsiębiorców, że za spadek obrotów w jego firmie odpowiedzialna jest konkurencja. Często słyszę tego typu stwierdzenia. Raz konkurencja winna jest spadku obrotów, innym razem marż i zysków, kiedy indziej odpływu klientów i wszelakich innych plag i nieszczęść. STOP! Halo!  A za co TY jesteś odpowiedzialny? Naprawdę uważasz, że za wysokość TWOICH zarobków odpowiada konkurencja? Wg badań jedynie dla 9% klientów cena jest czynnikiem decydującym o skorzystaniu z usług konkurencyjnej firmy. O wiele ważniejsza jest jakość towaru, bo dla aż 14% klientów. Kluczowym jednak powodem decydującym o rezygnacji z usług firmy jest jakość obsługi klienta! Aż 68% badanych deklaruje gotowość do rezygnacji z usług firmy z powodu kiepskiej obsługi! Ciągle uważasz, że to wina konkurencji? Spójrz czy masz w firmie dział handlowy potrafiący proaktywnie rozpoznać potrzeby klienta, pomóc mu rozwiązać jego problemy, nawiązać i utrzymać relacje. Być może masz zaledwie dział obsługi klienta który mylnie nazywasz handlowym pasywnie reagującym na zapytania klienta. Przeanalizuj dźwignie, wyznacz kierunki i cele (misję i wizję). Działaj. Spójrz ile masz do poprawy. Więc jeśli chcesz uważać się za managera czy przedsiębiorcę skończ marudzić i bierz się do roboty bo to ostatecznie od Ciebie, a nie konkurencji, zależy wysokość Twoich dochodów.