Kto wyznacza strategię czyli prawa marketingu wg Ala Riesa i Jacka Trouta.

Już wiesz, że strategia marketingowa zależy od tego, na którym szczeblu drabiny stoisz. Jednak w doborze konkretnej pomoże Ci prawo nr 9. Jakie to może mieć konsekwencje dowiesz się kolejnego, dziesiątego prawa, w którym wrócimy do pierwszego wpisu  z cyklu Niezmienne prawa marketingu. 

Zaczynamy.

9) Przeciwieństwo – jeżeli zmierzamy do drugiego miejsca, to naszą strategię wyznacza ten, który zajmuje pierwsze. Najprościej rzecz ujmując to prawo mówi Ci: nie graj na zasadach ustalonych przez konkurencję. Nie podążaj utartą ścieżką, nie upodabniaj się do konkurenta. Przeanalizuj jego mocne i słabe strony. Znajdź lukę i wykorzystaj ją. Nie bądź kopią ani uzupełnieniem. Stań się alternatywą, czymś co wyróżnia Cię spośród innych.  Inpost nie jest kolejną firmą kurierską, Inpost ma paczkomaty. Dostrzegli lukę w funkcjonowaniu tradycyjnych firm kurierskich. Zauważyli, że sporą niedogodnością dla klientów jest konieczność dostosowywania planu dnia do bliżej nieokreślonej godziny przyjazdu kuriera z paczką czy po paczkę. Co zrobił Inpost? Postawił paczkomaty! Powiedział klientom – odbierajcie i nadawajcie paczki o której wam pasuje, 24 godziny na dobę i uniezależnijcie się wreszcie od kurierów!

10) Podział – jedna kategoria z czasem ulega podziałowi, przekształcając się w dwie lub więcej. Co zrobił Inpost? Chcąc odróżnić się od innych firm doręczających paczki stworzył nową kategorię. Zgodnie z prawem kategorii stworzył sobie nową, w której jest liderem. Tym samym dokonał podziału w ogólnej kategorii firm kurierskich. Prawo podziału mówi nam, że prędzej czy później każda kategoria się podzieli, czyli nawet gdy jesteś liderem w swojej kategorii nie możesz osiąść na laurach. Musisz cały czas pracować i rozwijać się. Fajnie jeśli będziesz sam tworzył nowe kategorie, jak Apple z iPhoneem i iPadem. Niejednokrotnie zdarza się, że liderzy miewają problemy, bo przeoczyli tworzenie się nowej kategorii. Pamiętacie jeszcze firmę Nokia? Mieli 40% rynku telefonów komórkowych. Zignorowali  jednak moment tworzenia się nowej kategorii czyli smartfonów. Podobnie firma Research in Motion (RiM) producent telefonów Blackberry, niegdyś popularna marka biznesowa przeoczyła ten moment gdy tradycyjne klawiatury w telefonach zostały zastąpione przez ekrany dotykowe. Dziś Nokia i Blackberry, niegdysiejsi liderzy, są już tylko ciekawostką marketingową.

Następnym odcinek to aż 3 prawa, a tam perspektywa, rozszerzanie i rezygnacja.