Twoja firma działa i przynosi dochód, ale w pewnym momencie dochodzisz do wniosku, czujesz, że mógłbyś wyciągać więcej z tego interesu. Znajdziesz wielu doradców i każdy będzie doradzał co innego. Tnij koszty, podnoś marżę, obniż cenę i zwiększ obrót. Pewno każdy z nich będzie miał rację. Tylko który z nich będzie rzeczywiście skuteczny? Co zrobić aby uzyskać maksimum efektu. Tu przydaje się znajomość dźwigni efektywności Twojego biznesu. Najprościej rzecz ujmując dźwignia efektywności to ten parametr, który nawet nieznacznie zmieniony, ma duży wpływ na ogólny wynik. Łatwo zobaczyć to na przykładzie (zaznaczam, że będzie on bardzo, bardzo uproszczony – chodzi tylko o zobrazowanie tematu). Weźmy na warsztat firmę handlową kupującą towar za 100zł i sprzedającą go z narzutem 30% czyli za 130zł, miesięcznie sprzedaje 1000szt. Osiąga zatem 30tys. marży z których musi pokryć wszystkie pozostałe koszty w kwocie 20tys. złotych. Zysk firmy zatem to 10tys. Rozważmy więc 3 scenariusze gdzie cały wysiłek firmy zostanie skierowany na 1 z parametrów.
Dziś | Zwiększ Obrót o 10% | Podnieś cenę o 10% | Obniż koszty o 10% | |
Cena zakupu | 100 zł | 100 zł | 100 zł | 100 zł |
Ilość | 1000 | 1100 | 1000 | 1000 |
Cena sprzedaży | 130 zł | 130 zł | 143 zł | 130 zł |
Wartość sprzedaży | 130 000 zł | 143 000 zł | 143 000 zł | 130 000 zł |
Marża | 30 000 zł | 33 000 zł | 43 000 zł | 30 000 zł |
Koszty | 20 000 zł | 20 000 zł | 20 000 zł | 18 000 zł |
Zysk | 10 000 zł | 13 000 zł | 23 000 zł | 12 000 zł |
Na tym przykładzie widać, że w tej konkretnej sytuacji bardziej korzystne jest podniesienie ceny i walka o utrzymanie poziomu sprzedaży niż obniżanie kosztów czy zwiększanie poziomu sprzedaży przy niezmienionych innych parametrach. Czy na podstawie tego przykładu można wyciągać jednoznaczne wnioski? Oczywiście, że nie! To sytuacja uproszczona. Pokazuje on jednak jak ważne jest, aby znać swoje dźwignie efektywności, gdyż może się okazać, że będziesz tracił energię i czas na działania stosunkowo mało efektywne. Takich dźwigni może być wiele np. koszty marketingu, targety i prowizje handlowców, koszty stałe i całe mnóstwo innych parametrów. W prawdziwym życiu najczęściej zmiana jednego z parametrów powoduje zmianę drugiego itd. Rzecz jednak w tym aby wiedzieć która z dźwigni jet w danym momencie najbardziej efektywna. Przykład ten pokazuje również, dlaczego jedne firmy w branży odnoszą sukces, inne sobie po prostu radzą a pozostałe upadają. Po protu kładą nacisk na różne dźwignie.
Znaj swoje dźwignie, znaj ich wartość i działaj. Działaj efektywnie.
PS
Pamiętaj, że system dźwigni efektywności działa nie tylko w firmie. W życiu prywatnym również. Zastanów się jakie strategie obierasz w życiu. Co mógłbyś zmienić aby były bardziej efektywne.