Każdy pewnie słyszał takie zwroty jak „Pokolenie X, Y, Z, Baby Boom”. Nie są to terminy naukowe, jednak socjologowie używają ich do różnicowania generacji ze względu na podobny wiek, wydarzenia których doświadczały dorastając i wynikające stąd różnice zachowań. Dlaczego socjologowie, psychologowie zastanawiają się nad tym? Okazuje się, że jeszcze nigdy do tej pory nie funkcjonowały jednocześnie w otoczeniu biznesowym aż cztery generacje i to tak bardzo różniące się od siebie! Można oczywiście się spierać czy symbolicznym końcem pokolenia X jest rocznik 1981, 1983 czy może 1987 ale różnice pokoleniowe istnieją i bardzo ważne jest abyś był świadomy ich istnienia. Dlaczego? Bo różnice między pokoleniami przejawiają się również w sposobie komunikowania. Chodzi o to, abyś jako firma wysyłał komunikaty zrozumiałe dla tych, do których chcesz dotrzeć. Aby to osiągnąć musisz zrozumieć zasady porozumiewania się różnych pokoleń.
- Pokolenie Baby Boom – czyli osoby urodzone po wojnie, a symbolicznym końcem tej generacji jest rocznik 1961. Preferują komunikację twarzą w twarz. Dla nich postęp technologiczny w komunikacji po prostu istnieje, ale po co skoro można przyjść, porozmawiać a nie załatwiać przez telefon.
- Pokolenie X to osoby urodzone w latach 1962 – 1981 (choć w Polsce sporo socjologów skłania się ku rocznikowi 1986). W czasie ich młodości pojawiły się pierwsze telefony komórkowe, pierwsze komputery. Znają świat bez technologicznych fajerwerków ale chętnie i bez obiekcji z nich korzystają. Tak więc jest to pierwsza generacja, która szukając informacji w pierwszej kolejności odpala przeglądarkę. To jednocześnie pierwsza generacja, dla której niezbędna jest firmowa strona www. Dla tej generacji firma bez własnej strony internetowej wydaje się podejrzana, choć dopuszczają jeszcze możliwość istnienia firm bez www, bo pamiętają przecież jeszcze żółte książki telefoniczne. W zależności od wagi sprawy, do kontaktu użyją e-maila lub telefonu. Pamiętaj o umieszczeniu na stronie numeru kontaktowego w łatwo dostępnym miejscu.
- Pokolenie Y czyli tzw. millenialsi to ludzie urodzeni przed rokiem 2000. Dla nich technologia to codzienność. Nie znają innego świata. Sms, snapchat, live chat jest taką samą formą komunikacji jak dla dziadków rozmowa twarzą w twarz! Dla Y formularz kontaktowy, live chat z konsultantem ma tą samą wagę co rozmowa telefoniczna. Jeśli więc kierujesz ofertę do millenialsa pamiętaj, że nie odpisywanie na bieżąco na zapytania z formularza, na profilu społecznościowym itp. jest równoznaczne z niepodniesieniem słuchawki dla X, lub z zamkniętymi drzwiami dla baby boomersa.
- Pokolenie Z czyli wszyscy urodzeni już w XXI wieku. To młodzi ludzie i ciężko dziś określać sposób komunikacji. Pamiętaj jednak, że 40% telefonów używanych przez Z nie ma aktywnej karty SIM, wystarcza im zasięg WiFi.
Podsumowując, spojrzeliśmy na generacje w wąski, bardzo uproszczony sposób, ale od razu widać, że jeśli nie kierujesz oferty wyłącznie do 60 latków i starszych, to Twoja firma musi być w internecie. Klienci urodzeni po 1961 roku rozpoczynają poszukiwania informacji o firmach, produktach od przejrzenia www. Wraz z upływem czasu, coraz większego sensu nabiera, coraz bardziej dosłownie należy rozumieć powiedzenie „jeśli nie ma Cię w internecie to nie istniejesz”